اجاره ویلا و سوئیت - آپارتمان

گلستان - علی آباد کتول
سه شنبه 20 تیر 1396

استان گلستان از جمله شهرهای سرسبز و خرم شمال ایران است که دارای آثار طبیعی بسیار زیادی می باشد. یکی از زیبایی هایی که طبیعت استان گلستان به نمایش گذاشته است غار دیو سپید می باشد.

غار دیو سپید در شهرستان علی آباد کتول و در مسیر آبشارهای هفت گانه روستای شیرآباد خان ببین واقع شده است.

غار دیو سپید خان ببین گلستان در مجاورت قله دیو سپید و در محلی مشهور به مازگاه قرار گرفته و در گذشته از آن به عنوان دژ (قلعه)، مورد استفاده اسپهبدان مازندران قرار داشت.

غار دیو سپید خان ببین، غاری طبیعی از نوع آبی و رودخانه‌ای است که قطر دهانه آن در حدود 9 الی 15 متر و طول آن به 235 متر می رسد. همچنین عرض دالان غار 2 الی 3 متر است.

در کف غار دیو سپید آب سردی با دمایی در حدود 10 درجه سانتیگراد جریان دارد که در نهایت همراه با رودخانه شیرآباد به هفت آبشار جنگلی سرازیر می گردد. هر چه مسیر بیشتری را به داخل غار بپیمایید عمق آب بیشتر می گردد اما با وجود گاز گوگرد در داخل غار، تنفس سخت شده و مانع از پیشروی بیشتر می شود. با این وجود رطوبت و دمای غار دیو سپید خان ببین برای زندگی برخی از گونه ها همچون سمندر کور غارزی گرگانی که فقط در این غار و اطراف آن زندگی می کند، مناسب می باشد.

از زیبایی های دیگری که می توانید در این غار شاهد آن باشید استالاگمیت ‌ها و استالاکتیت ‌ها می باشند که باعث جلوه هر چه بیشتر غار گشته اند.

در فاصله دریا تا قله و غار دیو سفید، هفت قلعه به صورت تپه های باستانی وجود دارد که نام های آنها از این قرار می باشد : دزدک، خشت، هلیک، انجیرپل، ولی عمو، امام قلعه و دیو قلعه.

افسانه ‌هایی در رابطه با این غار وجود دارد، مثل اینکه در خوان هفتم شاهنامه فردوسی و در داستان جنگ رستم با دیو سفید به غاری به همین نام اشاره شده است. گمان می رود که علت اصلی نام گذاری این غار، شکل دیو روی دیواره ورودی غار باشد که همچون نگهبانی به نظر می رسد. بومیان منطقه نیز بر این باورند که این غار در واقع دو دهانه است به این معنی که سوی دیگر آن در کیلومترها دورتر قرار دارد و دارای دهانه ای دیگر می باشد.

برای دسترسی به غار دیو سپید می بایست به استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، خان ببین سفر کنید و از این غار در 3 کیلومتری دهکده شیرآباد دیدن نمایید.

دیدگاه کاربران

نادرشاه
دوشنبه 27 شهریور 1402
غار زیبایی هست مسیرش یه خورده طولانی هس که بدرد خانواده نمیخوره.من خودم خانواده رو پایین گذاشتم بعد رفتم تا جای غار..توی مسیر اگه تبر باشه خیلی خوبه چون بعضی جاهاش لغزنده میشه
مرتضی
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
من امروز اونجا بودم مسیر تا ابشار اول تقریبا آسونه ولی بعد از ابشار اول تا ابشار دوم و ابشار سوم و غار مسیرش نسبتا دشواره ، احتمال سقوط وجود داره . کفش مناسب بپوشید چون که رطوبت زیاده و گلی هست مسیر و سر میخورید و اگه سر بخوری و بیافتی کارت تمومه. چوب کوهنوردی میتونه کمک خوبی در صعود باشه. مسیر پر از گیاه های گزنه بزرگ خاردار و تمشک بزرگ خاداره. مسیر برای افراد مسن و بچه های کوچک مناسب نیست بهتره بچه ها رو نبرید که به دردسر می افتید چون خودتون رو به سختی جمع و جور میکنید. اگر اول صبح و یا وقتی که جمعیت کمه برید احتمال برخورد با گراز به شدت زیاده. ما شش صبح رفتیم تا به غار رسیدیم با سه تا گراز روبرو شدیم البته صدای انسان میشنون فرار میکنن ولی بازم ممکنه خطرناک باشه.
غار بسیار زیبا هستش و واقعا ارزش مسیر سختش رو داره و حیرت زده میشید ولی داخل غار واقعا تاریکه و بدون تجهیزات نوری خوب نمیشه رفت .
من تا ابشار سوم رفتم همگی عالی بود وای غار یه چیز دیگست. البته میگن 7 تا ابشاره ولی انقدر مسیر دشواره که واقعا خسته میشی
مریم
دوشنبه 24 آبان 1400
غار عجیبیه من یه بار اونو از نزدیک دیدم، ولی خب زیاد داخل غار نرفتم چون غار پر از خفاشه
ستاره پستیانی
چهارشنبه 03 شهریور 1400
برای رفتن به این غار نیازی به تجهیزات حرفه ای غار نوردی نیست اما کفش مناسب حتما به همراه داشته باشید و با راهنما برید تا اذیت نشید.
gelaree
چهارشنبه 23 تیر 1400
حدود نیم ساعت پیاده روی دارد و نسبتا دشوار است احتیاط کنید.
pari_tabiat
چهارشنبه 05 خرداد 1400
دیو سپید غار قشنگیه من رفتم. در بجنورد خراسان شمالی قرار داره تابستان رفتم بهترین زمان بود.
qnbry9561
چهارشنبه 01 اردیبهشت 1400
یکی از زیبا ترین آبشارهای ایران این آبشار زیباست و چه غارهای بی نظیری در قسمت بالایی آبشار هست حتما برید و ببینید. آبشار این منطقه یه جورایی وسط طبیعت مخفی شده.
akram
سه شنبه 26 اسفند 1399
آدرسش رو خیلی سخت پیدا کردیم حتی محلی ها هم بنده خداها انگار بلد نبودند واقعا تا برسیم به غار کلافه شدیم.
shahram
چهارشنبه 06 اسفند 1399
حتما اگر تونستید به اینجا برید. البته مسیرش کمی برای افراد مسن سخت هست. در ضمن این غار یه غار آبی و رودخانه است.
soheila
سه شنبه 07 بهمن 1399
این غار خیلی زیبا و دیدنی است من رفتم غاری طبیعی هستش که داخلش پر از آبه و جزو غارهای رودخانه به حساب میاد. اگر رفتید خیلی مراقب باشید.
shahla
یکشنبه 30 آذر 1399
لطفا مواظب خودتون باشید. درسته مسیر رسیدن به آبشار سهل و آسان است اما به غار که میرسید مواظب حیوانات باشید و کف غار هم ممکن سنگ های سختی داشته باشه کفش مناسب به پا کنید.
mortezarz
سه شنبه 13 خرداد 1399
ما که تو این استانیم اینجا رو نرفتیم هنوز فقط شنیدم غار دیو سپید همون دیو شاهنامه هست و اینکه این غار تنها جایی هست که سمندر آبی خیلی زیاد توش زندگی میکنه..در دنیا زیستگاهی مثل اینجا برای سمندر آبی وجود نداره.